دکوراسیون

طراحی ویترین و دکور طلافروشی

طراحی ویترین و دکور طلافروشی

طراحی دکوراسیون داخلی یکی از مباحث مهم در ساختمان سازی و معماری است. یک طراحی خوب و ایده آل به شما این امکان را می دهد که از فضای موجود، حداکثر بهره برداری را داشته باشید. علاوه بر منازل مسکونی و آپارتمان ها، طراحی دکوراسیون ساختمان های تجاری هم بسیار حائز اهمیت است. کسب و کارهای مختلف می توانند از تکنیک های مربوط به طراحی دکوراسیون برای ایجاد فضایی جذاب و ایده آل بهره بگیرند. یکی از این مشاغل طلا و جواهر فروشی است. مهمترین قسمت یک مغازه طلافروشی ویترین مغازه است که از المان های مختلف از جمله مانکن طلافروشی برای طراحی آن استفاده می شود. در این مطلب سعی داریم نکات طلایی در مورد طراحی دکور طلافروشی به خصوص طراحی ویترین را مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان همراه ما باشید.

دکور طلافروشی

چرا طراحی دکور طلافروشی اهمیت دارد؟

طلا و جواهر جزو کالاهای لوکس و گران بها هستند بنابراین محل عرضه و فروش آن ها بایستی یک محیط شیک و در عین حال ایمن باشد. طلا و جواهر فروشی جزو مراکز تجاری مهم محسوب می شود که طراحی دکوراسیون آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به خصوص اینکه اغلب مشتریان این مغازه ها  بانوان هستند که ارزش زیادی برای زیبایی قائل هستند. بنابراین توجه به زیبایی از ارکان اصلی و مهم دکور طلافروشی محسوب می شود. طراحی دکور طلافروشی این امکان را به شما می دهد که از فضای در دسترس حداکثر بهره برداری را داشته باشید و یک محیط زیبا و جذاب را فراهم کنید که باعث جلب توجه مشتریان می شود و رونق کسب و کار شما و موفقیت در فروش را به همراه دارد.

طراحی دکور طلافروشی؛ انتخاب رنگ های مناسب

انتخاب رنگ از نکات طلایی برای طراحی دکور طلافروشی است. انتخاب رنگ امری کاملاً سلیقه ای است اما باید توجه داشت که انتخاب درست رنگ ها تاثیر زیادی در جذابیت و زیبایی فضا خواهد داشت. انتخاب رنگ مناسب شامل رنگ درب ورودی، دیوار، کفپوش و … می شود. اکثر طراحان استفاده از رنگ هایی مانند کرم، سفید و طلایی را پیشنهاد می دهند که باعث مجلل تر شدن فضا می شوند. استفاده از رنگ های فانتزی مانند سبز، قرمز و صورتی اصلاً توصیه نمی شود زیرا باعث می شوند که طلا و جواهرات به رنگ طبیعی خود قابل دیدن نباشند. در هنگام انتخاب رنگ برای فضای داخلی دکور طلافروشی، هارمونی رنگ دیوارپوش و کفپوش با سایر لوازم دکوری و تزئینی را در نظر بگیرید.

نورپردازی

انجام نورپردازی مناسب و اصولی برای طراحی دکور طلا فروشی از اهمیت بالایی برخوردار است. عدم نور کافی باعث می ‌شود که بررسی طرح و رنگ زیورآلات توسط مشتریان به خوبی امکان پذیر نباشد، همچنین مشتریان در محیطی که از نور کافی برخوردار نیست احساس خوبی نخواهند داشت. در نورپردازی از به کار بردن رنگ های قرمز و سبز اکیداً خودداری کنید. زیرا این رنگ ها باعث می شود که طلا و جواهرات به رنگ طبیعی خود قابل دیدن نباشند. طرح و شیوه انجام نورپردازی به سبک طراحی دکور طلافروشی بستگی دارد؛ در طراحی به سبک مدرن، استفاده از چراغ آویزهای لوکس و مجلل علاوه بر تامین نور مورد نیاز محیط، زیبایی و جلوه خاصی را در فضا ایجاد می کند. لامپ های هالوژنی جایگزین خوبی برای لامپ های مهتابی هستند و علاوه بر نور زیبایی که دارند، مصرف برق را به مقدار زیادی کاهش می دهند. استفاده از نور متحرک باعث جلب توجه مشتریان و ترغیب آنها برای ورود به مغازه می شود.

طراحی دکور طلافروشی؛ طراحی کانتر

کانتر یا پیشخوان یکی از قسمت های مهم یک مغازه طلا و جواهرفروشی محسوب می شود که در هنگام طراحی دکور طلافروشی باید به آن توجه کرد. این قسمت می تواند به عنوان یک ویترین داخلی مورد استفاده قرار بگیرد و با قرار دادن سینی های مربوط به طلا و جواهرات مکانی برای نمایش طلاهای لوکس و زیبا باشد. البته طراحی این قسمت باید به گونه ای باشد که سایر بخش های قرار گرفته در پشت پیشخوان به خوبی قابل دیدن باشند.

طراحی ویترین

طراحی دکور طلافروشی؛ ارتفاع و سایز ویترین

توجه به ارتفاع ویترین از جمله نکات مهم و ضروری در هنگام طراحی دکور طلافروشی و ویترین آن است. یک انتخاب مناسب، این امکان را برای مشتریان فراهم می کند که به راحتی بتوانند از ویترین مغازه بازدید کنند و جواهرات مورد نظرشان را انتخاب کنند.

تامین امنیت

یکی از نکات مهم و طلایی هنگام طراحی دکور طلا و جواهر فروشی تامین امنیت است. توجه به امنیت در طراحی دکور طلافروشی به اندازه توجه به زیبایی و یا حتی بیشتر از آن اهمیت دارد. هرگونه سهل انگاری می تواند باعث ایجاد خسارت های مالی گزاف شود. با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته می توان تا حدود زیادی این امنیت را در فضای طلافروشی ایجاد کرد. در ادامه به برخی از این تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

  1. شیشه ضد سرقت

استفاده از شیشه ضد سرقت برای ویترین، درب ورودی و کانتر تا حدود زیادی امنیت را تامین می کند. این شیشه ها با رنگ های مناسب به خصوص برای ویترین مغازه طراحی و اجرا می شوند که علاوه بر فراهم کردن یک دید مناسب برای اجناس داخل ویترین، امنیت را به خوبی تامین می کنند.

  1. درب ضد سرقت

درب ورودی مغازه طلافروشی بایستی ضد سرقت باشد. استفاده از انواع قفل امنیتی باعث می شود که اولین راه ورود سارقان به مغازه، ایمن سازی شود.

  1. دوربین مداربسته

استفاده از دوربین مداربسته این امکان را  فراهم می کند تا فضای طلا و جواهرفروشی به صورت ۲۴ ساعته تحت نظارت شما باشد. بسیاری از سارقان با مشاهده این سیستم در طلافروشی ها برای سرقت اقدام نمی کنند و این سیستم به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کند.

  1. آژیر خطر

در طراحی دکور طلافروشی بایستی مکان مناسبی برای قرار گیری کلید مربوط به آژیر خطر در نظر گرفته شود. این کلید بایستی در مکان مناسب قرار داشته باشد که علاوه بر سهولت دسترسی برای کارکنان، قابل رویت برای مشتریان و مراجعه کنندگان نباشد. در این صورت کارکنان در موقع لزوم می توانند آژیر خطر را به صدا در آورند.

  1. محل قرارگیری گاو صندوق

در هنگام طراحی دکور طلافروشی باید یک محل مناسب برای قرار دادن گاو صندوق در نظر گرفته شود. یکی از امن ترین مکان ها، داخل دیوار است که باعث می شود احتمال سرقت تا میزان زیادی کاهش پیدا کند.

رعایت اصول امنیتی و استفاده از این تجهیزات تا حد زیادی می تواند امنیت این فضا را تامین کند و احتمال بروز مشکلات را به حداقل برساند.

چرا طراحی ویترین طلافروشی از اهمیت زیادی برخوردار است؟

ویترین مغازه طلا و جواهر فروشی اولین چیزی است که توسط افراد بیرون از مغازه دیده می شود. در هنگام طراحی دکور طلافروشی نیاز است که این قسمت به صورت خاص و ویژه مورد توجه قرار بگیرد. یک ویترین شیک و زیبا باعث ترغیب مشتریان برای ورود به مغازه و به دنبال آن خرید کردن کالای مورد نظرشان می شود. بنابراین یک طراحی خوب و چیدمان اصولی جواهرات در ویترین، می تواند یک طلافروشی را از سایر رقبا متمایز کند. ویترین طلافروشی بایستی مکانی برای عرضه جدیدترین و شیک ترین محصولات یک طلافروشی باشد و طراحی آن به گونه ای انجام شود که طلا و جواهرات به صورت تفکیک شده در آن قرار بگیرد. در این صورت مشتری می تواند به راحتی اجناس را مشاهده کند و پس از انتخاب، برای بررسی دقیق‌تر به داخل مغازه وارد شود. در ادامه چند نکته مهم و کاربردی را برای طراحی ویترین طلافروشی مورد بررسی قرار می دهیم.

دکور طلافروشی

نکات مهم و کاربردی را برای طراحی ویترین طلافروشی

  1. کیفیت

برای انتخاب متریال و طراحی ویترین طلافروشی کیفیت را در اولویت قرار دهید. طلا فروشی محل عرضه و فروش یک کالای لوکس و گران قیمت است بنابراین به یک طراحی خاص و درخور نیاز دارد. برخی از برندهای معروف برای چیدمان ویترین مغازه از ایده های جالبی استفاده می کنند به عنوان مثال برند تیفانی از تلفیقی از شیشه، رنگ سفید و رنگ فیروزه ای برای طراحی ویترین استفاده می کند که شما می توانید از این طراحی خاص ایده بگیرید.

  1. نورپردازی

استفاده از جدیدترین متد نورپردازی برای طراحی دکور طلافروشی به خصوص ویترین، بسیار حائز اهمیت است. طلا و جواهرات نور محیط را به خوبی منعکس می کنند. بنابراین استفاده از نورهای مناسب باعث نمایش هر چه بهتر طلا و جواهرات می شود و جلب توجه مشتریان را به همراه دارد.

  1. انتخاب جواهرات

اجناس موجود در ویترین منتخب طلا و جواهرات یک طلافروشی هستند. بایستی خاص ترین و زیباترین جواهرات برای قرار گرفتن در ویترین مغازه انتخاب شود.

  1. رنگ بندی

انتخاب رنگ بایستی به گونه ای باشد که باعث جلب توجه مشتریان به جواهرات داخل ویترین شود. استفاده از رنگ های خنثی مانند سفید، مشکی، طوسی و … پیشنهاد می شود.

  1. دسته بندی محصولات

بایستی محصولات متفاوت شامل گوشواره، مدال، دستبند و … به تفکیک در داخل ویترین قرار بگیرند. به این ترتیب مشتری به راحتی از بین مدل های مختلف، انتخاب خود را انجام می دهد و دچار سردرگمی نمی شود.

  1. بهره‌برداری حداکثری از فضا

استفاده از تمام فضای ویترین بسیار حائز اهمیت است اما نباید به گونه ای باشد که شلوغی بیش از حد آن باعث سردرگمی مشتریان و حتی منصرف شدن آن از خرید شود. برای این کار تعداد مناسبی از اجناس را برای قرار گرفتن در ویترین انتخاب کنید این کار شاید کمی مشکل به نظر برسد اما بسیار لازم و ضروری است.

  1. انتخاب مانکن ها

یکی از اجزای اصلی سازنده ویترین طلا فروشی، مانکن ها هستند. انتخاب مناسب مانکن ها می تواند یکی از مهم ترین بخش های طراحی دکور طلافروشی باشد. به دلیل اهمیت انتخاب مانکن ها برای طراحی دکور طلافروشی در قسمت های بعد مفصلاً در این مورد صحبت خواهیم کرد.

دکور طلافروشی

چرا انتخاب مانکن طلافروشی اهمیت زیادی دارد؟

برای قرار دادن انواع زیورآلات در داخل ویترین به مانکن نیاز دارید. تقریباً در همه ویترین های طلافروشی، فارغ از سبک طراحی دکور طلافروشی، مانکن ها مورد استفاده قرار می گیرند و بخش زیادی از فضای ویترین را به خود اختصاص می دهند. انتخاب صحیح مانکن، باعث زیبایی و جذابیت دکور طلافروشی می شود. آشنایی با انواع مانکن ها کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع مانکن طلافروشی؛ بر اساس سایز

مانکن طلافروشی در سه سایز متفاوت در بازار وجود دارد. سایز بزرگ آن برای آویز کردن سرویس های بلند، گردنبندها و رو لباسی ها مورد استفاده قرار می گیرد. سایز متوسط و کوچک آن ها برای آویز کردن نیم ست ها، فول ست ها و گردنی هایی که کوتاه تر هستند استفاده می شوند.

دکور طلافروشی

انواع مانکن طلافروشی؛ بر اساس جنس

از متریالی مانند پلاستیک، رزین، سنگ و چوب برای ساخت مانکن طلافروشی استفاده می شود. مانکن های پلاستیکی بعد از تهیه توسط چرم و مخمل روکش می شوند. مانکن با روکش مخمل برای زیورآلات ساده مورد استفاده قرار می گیرد و در ویترین هایی که به سبک اسپرت طراحی شده اند کاربرد بیشتری دارد. مانکن با روکش چرم به خصوص چرم مشکی سبب می شود که جواهرآلاتی که دارای سنگ های قیمتی هستند، نمای بیشتری داشته باشند. این مانکن ها برای جواهرات آلات پر زرق و برق و مجلسی کاربرد بیشتری دارند.

مانکن های رزینی با جنس خاص، طراحی ویژه و تنوع رنگ بالا از مانکن های مناسب برای طراحی دکور ویترین طلافروشی هستند. البته این مانکن ها درخشندگی خاصی دارند. این مانکن ها برای آویز کردن جواهرات لوکس و خاص کاربرد بیشتری دارند.

اگر در تهیه جواهرات از سنگ های مروارید و یا سنگ های طبیعی استفاده شده باشد، برای این سبک کارها به یک مانکن خاص نیاز دارید. مانکن های تهیه شده از چوب یا سنگ می توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند. استفاده از این مانکن ها باعث ایجاد جذابیت و زیبایی خاصی در ویترین و دکور جواهر فروشی می شود. مانکن های خاص برای ویترین طلافروشی هایی که به سبک مدرن طراحی شده اند انتخاب مناسبی هستند.

انواع مانکن طلافروشی؛ بر اساس ارتفاع مانکن

مانکن های ایستا، ارتفاع زیادتری دارند و بیشتر در ردیف های پایانی ویترین اصلی طلافروشی قرار می گیرند. مانکن های نیمه ایستا و کف خواب با ارتفاع کمتر در کف ویترین مغازه قرار می گیرند و به گونه ای طراحی شده اند که از نمای بالا جلوه ی زیباتری را ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *